اقتصادیداغ

افزایش ۵۲ درصدی قیمت شیرخام؛ لبنیات در بحران

رصد بازار نشان از افزایش قابل توجه قیمت محصولات لبنیات در بازار دارد ، عاملی که باعث شده خرید مردم کاهش و برگشت محصولات لبنی به کارخانه افزایش پیدا کند

به گزارش آیینه فردا به نقل از اقتصادنیوز؛ افزایش بی‌سابقه قیمت شیر در هفته‌های اخیر، موجی از نارضایتی در میان مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است. بسیاری از خانوارها به‌دلیل فشارهای اقتصادی و بالا رفتن هزینه‌ها، از خرید محصولات لبنی خودداری کرده یا میزان استفاده را کاهش داده اند.

این افزایش قیمت که به علت مشکلات مختلفی از جمله افزایش هزینه‌های تولید، نوسانات قیمت خوراک دام و افزایش نرخ دلار ایجاد شده، فشار زیادی به بودجه خانوارها وارد کرده و منجر به تغییر عادات خرید مردم شده است. در همین راستا، براساس برخی خبرهای منتشر شده، شاهد بازگشت محصولات لبنی به واحدهای تولیدی و کاهش چشمگیر تقاضا در بازار هستیم.

بحران جدید در صنعت لبنیات؟

کارشناسان اقتصادی هشدار می‌دهند که این وضعیت می‌تواند به بحران جدیدی در صنعت لبنیات منجر شود. یکی از دلایل اصلی این افزایش قیمت‌ها، روی آوردن واحدهای تولیدی به تولید شیرخشک و صادرات آن به کشورهای دیگر است که باعث کاهش عرضه شیر خام در بازار داخلی شده است. در نتیجه، کمبود شیر و افزایش قیمت‌ها، فشار مضاعفی به مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان وارد کرده و نگرانی‌ها درباره آینده این صنعت را افزایش داده است.

افزایش 52 درصدی قیمت شیرخام

در این خصوص،محمد فربد، سخنگوی انجمن شیر ایران،  به این نکته اشاره می‌کند که افزایش ۵۲ درصدی قیمت شیر خام، از ۲۳ هزار تومان به ۳۵ هزار تومان از درب دامداری، به افزایش قیمت لبنیات منجر شده است.

فربد توضیح می‌دهد که این افزایش قیمت، علیرغم میل صنعت لبنیات، اجتناب‌ناپذیر بوده است. علت اصلی این افزایش، مجموعه‌ای از عوامل اقتصادی و تولیدی است که شامل افزایش قیمت علوفه، عدم تخصیص به‌موقع ارز ۲۸۵۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌های دامی، و مراجعه دامداران به بازار آزاد علوفه با قیمت‌های بسیار بالاتر می‌شود.

فشار مضاعف به دامداران

به گفته سخنگوی انجمن شیرایران، علاوه بر این، بیماری تب برفکی که در برخی مناطق دامداری‌ها شیوع یافته و به کاهش تولید شیر خام دامن زده است، مزید بر علت شده و وضعیت را پیچیده‌تر کرده است. این عوامل در کنار یکدیگر، فشار مضاعفی به دامداران وارد کرده و در نهایت باعث افزایش قیمت شیر خام و به تبع آن، افزایش قیمت لبنیات در بازار شده است.

فربد در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که افزایش قیمت شیر خام با توجه به نقش حدود 60 درصدی آن در قیمت تمام شده محصولات لبنی باعث افزایش حدود 30 درصدی قیمت محصولات می شود که کارخانجات بدلیل جلوگیری از شوک قیمتی آنرا علیرغم زیانی که به شرکت های تولیدی وارد می کند تدریجا عملی می‌کنند. با این شرایط می‌توان پیش‌بینی کرد که افزایش بیش از پیش قیمت محصولات لبنی در روزهای اخیر چندان دور از ذهن نخواهد بود.

محدود کردن صادرات شیرخشک

افزایش قیمتی که علاوه بر دور شدن محصولات لبنی از سفره مردم موجب شد تا واحدهای تولیدی برای جبران ضرر به تولید شیرخشک صنعتی و صادرات آن روی آوردند و با این شرایط شاهد افزایش صادرات شیرخشک صنعتی بوده‌ایم.

در این خصوص سخنگوی انجمن شیرایران به این نکته اشاره می‌‌کند، اخیرا تمهیداتی برای محدود کردن صادرات شیر خشک از طریق افزودن بر تعرفه صادراتی صورت گرفته است که قطعا موجب توقف نسبی صادرات آن خواهد شد.

به گفته فربد، نکته مهم در این رابطه بر هم خوردن توازن بین درآمد و هزینه خانوار است که شرکت های تولید کننده را نیز با مشکل مواجه نموده است به طوریکه از ابتدای سال جاری تا کنون برآورد می شود حدود 10 درصد از سرانه مصرف لبنیات کاسته شده است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا