داغگوناگون

روی خوش مخاطبان سینما به فیلم‌های اکران نوروزی

پس از گذشت چهار روز از شروع اکران نوروزی، فیلم‌ها در مجموع با جذب ۲۴۴ هزار مخاطب به فروشی نزدیک به ۲۳ میلیارد تومان دست پیدا کرده‌اند.

به گزارش آیینه فردا  به نقل از جوان آنلاین،اکران نوروزی ۱۴۰۴ به خاطر همزمانی شب‌های قدر و شهادت امام علی (ع) با اولین روز‌های عید نوروز زودتر از همیشه شروع شد. قرار بود از هشتم اسفندماه هشت فیلم اکران نوروزی روی پرده بروند که اکران با تأخیر «کوکتل مولوتف» باعث شد فعلاً هفت فیلم روی پرده بروند و فیلم حسین امیری دوماری از ۱۵ اسفند به جمع سایر فیلم‌ها اضافه خواهد شد.
معمولاً سینماداران از اسفند ماه به عنوان یکی از زمان‌های مرده اکران یاد می‌کنند. طبیعی هم هست، مردم بیشتر درگیر کار‌های آخر سال هستند و فرصتی برای سینما رفتن ندارند، اما شروع زودهنگام اکران نوروزی فرصت خوبی را برای فیلم‌های سینمایی به وجود آورد تا این زمان مرده به یک زمان طلایی برایشان تبدیل شود.

 کمدی‌ها همچنان پرفروشند
فیلم «دایناسور» نهایت فرصت را از تأخیر «کوکتل مولوتف» در گیشه برده و صدرنشین گیشه نوروزی شده‌است. فیلم جدید مسعود اطیابی تا الان بیش از ۱۳ میلیارد فروخته که با یک حساب ساده می‌توان گفت این فیلم در روز بیش از ۳ میلیارد فروش دارد.
هنوز دلیل تعویق «کوکتل مولوتف» در اکران مشخص نشده و در نهایت این تأخیر یک هفته‌ای به ضرر آنها تمام خواهد شد. در شرایطی که فیلم‌های کمدی به طور میانگین روزی ۲ تا ۳ میلیارد فروش دارند «کوکتل مولوتف» در این یک هفته چیزی حدود ۲۰ میلیارد تومان ضرر خواهد کرد. فیلم کنجکاوی‌برانگیز اکران نوروزی امسال «موسی کلیم‌الله» ابراهیم حاتمی‌کیا است. فیلم تا به اینجا نظرات متناقض زیادی از سوی مخاطبان دریافت کرده و همانقدر که برخی از مخاطبان فیلم را دوست داشته‌اند، برخی دیگر از ریتم کند فیلم و طولانی بودن صحنه‌ها انتقاد کرده‌اند.
به هر حال نام حاتمی‌کیا، افراد زیادی را به سینما می‌کشاند. با اینکه حاتمی‌کیا از سال‌های طلایی فیلمسازی‌اش در دهه ۶۰ و ۷۰ فاصله گرفته ولی همچنان طرفداران خودش را در جامعه دارد و نامش علاقه‌مندان به سینمای حاتمی‌کیا را به سالن‌های سینما می‌آورد. «موسی کلیم‌الله» تا به اینجا با داشتن ۳۵۰ سالن، بیش از ۴ میلیارد تومان فروخته است و باید دید می‌تواند این روند فروش را در ادامه داشته باشد یا خیر.

 استقبال از سینمای اجتماعی
سومین فیلم گیشه نوروزی یک فیلم اجتماعی از یک کارگردان فیلم اولی است. «رها» در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر مورد توجه تماشاگران و منتقدان قرار گرفت و توانست با سوژه‌ای ملتهب، داستانی هیجان‌انگیز و البته تلخ را روایت کند. فیلم حسام فرهمند با جذب ۲۵ هزار تماشاگر به فروشی ۲ میلیارد دست پیدا کرده‌است.
رتبه‌های چهار و پنجم جدول به سینمای کودک و نوجوان اختصاص دارد. خوشبختانه سینمای کودک و نوجوان در حال بیرون آمدن از رکود است و شاهد اقبال مردم به فیلم‌های این حوزه هستیم. در چند سال اخیر فیلم‌های کودک و نوجوان جایگاه بدی در جدول فروش سالانه نداشته و توانسته‌اند ارتباط خوبی با مخاطبان‌شان بگیرند.
«بامبولک» و «پسر دلفینی ۲» دو فیلم خوب کودک و نوجوان سینمای ایران هستند که تا الان در جذب تماشاگر بد عمل نکرده‌اند. «بامبولک» در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان مورد توجه قرار گرفت و «پسر دلفینی ۲» نیز بهترین و محبوب‌ترین انیمیشن جشنواره فیلم فجر امسال بود. هر دو اثر پتانسیل کشاندن مردم به سینما را دارند و احتمالاً در تعطیلات نوروزی با افزایش فروش هر دو اثر روبه‌رو باشیم.

 وضعیت نامساعد پیش‌مرگ در اکران
«پیش‌مرگ» که در جشنواره چهل و سوم عنوان بهترین فیلم مردمی را از آن خود کرد، به دلیل تعداد سالن اندک و ساعت اکران عجیب ۱۴ و ۱۶ عصر تا الان گیشه خوبی نداشته‌است. این فیلم با ۱۶۵ سالن، بیش از ۳۰۰ میلیون فروخته و این عدد برای فیلم که سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را کسب کرده راضی‌کننده نیست.
تعداد کم سالن‌های «پیش‌مرگ» موجب اعتراض کارگردان فیلم هم شده‌است. علی غفاری با اشاره به شرایط ناعادلانه اکران از وضعیت اکران فیلم «پیش‌مرگ» انتقاد کرد و به مهر گفت: «من به جز «پیش‌مرگ»، چند فیلم دیگر نیز در این حوزه ساخته‌ام و از نزدیک شاهد بوده‌ام که این آثار قربانی می‌شوند. من خودم فیلم کمدی نیز ساخته‌ام و در همان اکران اول، چهار برابر هزینه تولیدش فروش داشته‌است، اما ما به دنبال دغدغه دیگری هستیم که به سراغ سینمای دفاع مقدس می‌رویم، ولی با وجود چنین برخوردهایی، دلسرد می‌شویم.»
غفاری درباره تعداد سانس‌های اکران «پیش‌مرگ» چنین اظهار کرد: «اکنون طبق آمار، ما ۱۰۰ سینما داریم، اما وقتی به سایت‌های بلیت‌فروشی مراجعه می‌کنید، فیلم «پیش‌مرگ» در بیش از نیمی از سالن‌های سینما فقط یک سانس اکران دارد و ساعت اکران آن نیز ۱۴ و ۱۶ بعدازظهر است. با این شرایط، سرنوشت فیلم از همین حالا مشخص است. ما در سه تا چهار روز اول اکران، در مجموع ۳۰۰ سانس در کل کشور داشتیم، در حالی که فیلمی که نمی‌خواهم نامش را بیاورم، بیش از ۲هزار سانس اکران داشته‌است. مسلماً رقابت در این عرصه منصفانه نیست. به لحاظ تبلیغات شهری، تیزر تلویزیونی و فضای رسانه‌ای، صاحبان فیلم برای برخی آثار دل نمی‌سوزانند.»

 سینما چشم‌انتظار روز‌های خوش آینده
آخرین فیلم گیشه نوروزی «عینک قرمز» حسین مهکام است. این فیلم که تا به حال چند بار تا پای اکران رفته، این‌بار بهترین زمان اکران نصیبش شده ولی تا الان نتوانسته از این فرصت طلایی استفاده کند. «عینک قرمز» کمی بیشتر از ۱۵۰ میلیون تومان فروش داشته که رقمی ناامیدکننده به حساب می‌آید. با توجه به نقد‌های منفی‌ای که مخاطبان در فضای مجازی در رابطه با فیلم نوشته‌اند، بعید است در ادامه اتفاق خاصی برای فیلم بیفتد.
پس از گذشت چهار روز از شروع اکران نوروزی، فیلم‌ها در مجموع با جذب ۲۴۴ هزار مخاطب به فروشی نزدیک به ۲۳ میلیارد تومان دست پیدا کرده‌اند. اضافه شدن فیلم کمدی «کوکتل مولوتف» تا چند روز دیگر، جدول فروش فیلم‌ها را تغییر خواهد داد. فیلم از چهره‌های سینمایی مطرحی بهره برده و توان جذب مخاطبان را دارد.
تا به الان به طور میانگین ۶۱ هزار نفر برای دیدن فیلم‌ها به سینما رفته‌اند و با شروع شدن نیمه دوم تعطیلات نوروزی فروش فیلم‌ها سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد. سال گذشته در ۱۵ روز عید نوروز به صورت تقریبی هر روز ۵۹ هزار نفر به سالن‌های سینما رفتند که به تعداد مخاطبان امسال نزدیک است. سینمای ایران امیدوار است برای سال آینده بتواند ۳۴ میلیون مخاطب سال ۱۴۰۳ را حفظ کند. فعلاً در قدم‌های نخست، چنین دورنمایی امکان‌پذیر به نظر می‌رسد و باید دید در ادامه چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا