عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی: شرکتهای لوازم خانگی چارهای جز افزایش قیمت ندارند
هیات نمایندگان اتاق بازرگانی از افزایش قیمت لوازم خانگی در پی حذف ارز نیمایی و جایگزینی آن با ارز بازار توافقی خبر داد

با وجود افزایش تولید لوازم خانگی در سال های اخیر، کاهش قدرت خرید مردم تأثیر منفی بر بازار گذاشت. در حال حاضر ۳۰ درصد بازار لوازم خانگی ایران را کالاهای قاچاق تشکیل می دهند و سالانه حدود دو میلیارد دلار لوازم خانگی از مبادی غیررسمی وارد ایران می شود. این حجم گسترده از قاچاق در شرایطی اتفاق می افتد که منبع ارزی آن مبهم است.
قاچاق لوازم خانگی موجب شده کالاهای خارجی بدون پرداخت عوارض و از مسیرهای غیر رسمی وارد شوند. آزادسازی واردات در این شرایط می تواند از شدت قاچاق بکاهد. تولیدکنندگان داخلی نیز مخالفتی با واردات رسمی ندارند اما معتقدند شرایط رقابتی منصفانه باید برای آنها فراهم شود.
جهت توان رقابت با برندهای خارجی، تولیدکنندگان داخلی به حمایت هایی مانند تأمین ماشینآلات، کاهش هزینه مواد اولیه، تسهیل ورود دانش و فناوری، تأمین انرژی و تسریع در تخصیص ارز نیاز دارند اما در شرایط کنونی رقابت برای آنها دشوار است.
رتبه ایران در شاخص رقابت پذیری صنعتی جهانی ۹۹ و در شاخص سهولت 127 کسب و کار است. با چنین جایگاهی، صنعت لوازم خانگی ایران چگونه می تواند با کشورهایی که در رتبههای برتر تولید قرار دارند، رقابت کند.
رشد اقتصادی و اشتغال دو شاخص کلیدی برای توسعه هر کشوری محسوب می شوند. تولید صنعت لوازم خانگی ایران در سال ۱۳۹۸ مبلغ ۸ میلیون دستگاه در سال بود که اکنون به ۲۰ میلیون دستگاه افزایش یافت. این صنعت به طور مستقیم ۳۰۰ هزار نفر و به طور غیر مستقیم یک میلیون نفر را مشغول به کار کرد.
بنابراین حمایت از این صنعت ضروری به نظر می رسد. در شرایطی که تولید داخل توان رقابت با کالاهای وارداتی را ندارد، آزادسازی غیر مدیریت شده واردات می تواند منجر به از بین رفتن فرصت های شغلی فراوانی شود.
در حال حاضر ارزش صادرات لوازم خانگی ایران حدود ۳۰۰ میلیون دلار در سال است. عراق و افغانستان به عنوان اصلی ترین مقاصد صادراتی شناخته می شوند. با این وجود برای حضور مؤثرتر در بازارهای بین المللی و رقابت با برندهای خارجی، نیاز به اصلاح سیاستهای حمایتی و بهبود زیرساختهای تولیدی وجود دارد/ایرنا