فرنگ عامه

«لبوبو» از چین تا قلب جهانیان؛ پاپ‌مارت با فرمول دیزنی می‌تازد

سازنده لبوبو، شرکت پاپ‌مارت، با الهام از دیزنی به دنبال بهره‌برداری بلندمدت از موفقیت ویروسی این اسباب‌بازی است.

به گزارش آینه فردا به نقل از reuters، شانگهای، ۳۰ سپتامبر (رویترز) – شرکت چینی پاپ‌مارت (9992.HK) با الگوبرداری از دیزنی (DIS.N) تلاش می‌کند فروش انفجاری هیولای دندان‌دار لبوبو را به موفقیتی پایدار تبدیل کند. «سی ده»، مدیر اجرایی و هم‌مدیر عملیاتی این شرکت، در مصاحبه‌ای نادر با رویترز این موضوع را مطرح کرد.

پاپ‌مارت کاری را انجام داده که بسیاری آن را غیرممکن می‌دانستند: تبدیل لبوبو به نخستین محصول چینی که به‌خاطر جذابیت احساسی و خلاقانه‌اش—not صرفاً قیمت مناسب—توانسته مخاطبان جهانی پیدا کند.

اکنون هدف این شرکت، بهره‌برداری از موفقیت این اسباب‌بازی هنری است.

سی گفت: «ما مدت‌هاست از دیزنی درس گرفته‌ایم. در واقع، ارزش بزرگ دیزنی در توانایی‌اش برای مدیریت مالکیت معنوی (IP) در بلندمدت است—حتی تا صد سال.» او به مثال میکی‌ماوس اشاره کرد که نزدیک به یک قرن پیش خلق شد.

با وجود تردید تحلیل‌گران درباره وابستگی پاپ‌مارت به لبوبو و احتمال کاهش محبوبیت آن، این شرکت هنوز ظرفیت زیادی برای توسعه محتوا، سرگرمی، پارک‌های موضوعی و کالاهای جانبی حول این شخصیت می‌بیند—درست مانند کاری که دیزنی با IPهای محبوبش انجام می‌دهد.

سی در این نخستین مصاحبه با رسانه‌های خارجی از سال ۲۰۲۲، زمان‌بندی یا رقم سرمایه‌گذاری را اعلام نکرد.

او گفت تمرکز پاپ‌مارت در کوتاه‌مدت نه یافتن «ضربه بزرگ بعدی»، بلکه سرمایه‌گذاری روی «محصولات بهتر، همکاری‌های بهتر، توسعه محتوا، پارک‌های موضوعی، طراحی فروشگاه‌ها» برای لبوبو است. هدف نهایی داشتن ۵ تا ۱۰ IP با پتانسیل بلندمدت مشابه لبوبو خواهد بود.

پارادوکس لبوبو

موفقیت جهانی لبوبو باعث شده ارزش سهام پاپ‌مارت در بورس هنگ‌کنگ امسال نزدیک به ۲۰۰٪ رشد کند و اکنون ارزش این شرکت از مجموع هزبرو، متل و سانریو بیشتر باشد.

«پاپ‌مارت دارد یک سبک زندگی می‌فروشد که مصرف‌کنندگان می‌خواهند بخشی از آن باشند»، لوئی هودار، شریک مدیریتی شرکت مشاوره Mad در چین گفت و افزود که حاشیه سود این شرکت با برخی برندهای لوکس رقابت می‌کند.

این موفقیت همچنین موجی از سرمایه‌گذاری در صنعت داغ اسباب‌بازی‌های هنری چین به راه انداخته و فشار رقابتی بر پاپ‌مارت، رهبر بازار، را افزایش داده است.

برآوردهای پلتفرم Industry World در ژوئیه نشان می‌دهد بازار اسباب‌بازی‌های هنری چین امسال به بیش از ۱۲۰ میلیارد یوان (۱۶.۸۵ میلیارد دلار) درآمد خواهد رسید، بیش از ۳۵٪ از بازار جهانی را تشکیل می‌دهد و همچنان رشد دو رقمی در چین دارد.

اگرچه پاپ‌مارت آمار فروش لبوبو را جداگانه اعلام نمی‌کند، اما مجموعه‌ای که لبوبو در آن قرار دارد—یعنی «هیولاها»—در نیمه اول سال حدود ۳۵٪ از کل درآمد شرکت را به خود اختصاص داده و این وابستگی به شخصیت لبوبو را زیر سؤال برده است.

محبوبیت لبوبو فروش شخصیت‌های دیگر مانند مالی، اسکال‌پاندا و کری‌بیبی را نیز افزایش داده (هرکدام بیش از ۱ میلیارد یوان فروش در نیمه اول سال داشتند)، اما کنجکاوی مخاطبان را فراتر از محصولات پاپ‌مارت نیز برانگیخته است.

«به‌خاطر موفقیت پاپ‌مارت، افراد بیشتری با پول وارد این صنعت شده‌اند. الان شرکت‌های جدید زیادی داریم و هنرمندان بیشتری تلاش می‌کنند از IP به‌عنوان راهی برای کسب درآمد استفاده کنند»، ران‌یو، برنده ۲۴ ساله نخستین مسابقه طراحی اسباب‌بازی هنری در تلویزیون چین گفت.

از دیگر خرده‌فروشان بزرگ اسباب‌بازی هنری در چین می‌توان به 52 Toys و Miniso (9896.HK) اشاره کرد که پیش‌تر به مجوز IP از شرکت‌هایی مانند دیزنی و سانریو (8136.T) وابسته بودند، اما اکنون بیشتر روی توسعه IPهای اصلی و همکاری با طراحان اسباب‌بازی هنری سرمایه‌گذاری می‌کنند.

«پاپ‌مارت راه را برای صنعت اسباب‌بازی هنری چین هموار کرده»، ژو جون‌یو، مدیر IP شرکت Siguworks که با Miniso همکاری دارد، گفت.

همان‌طور که پاپ‌مارت از دیزنی درس گرفته، شرکت‌های دیگر چین نیز از پاپ‌مارت درس گرفته‌اند. اینکه مدل دیزنی بتواند به پاپ‌مارت در برابر رقابت فزاینده کمک کند، هنوز مشخص نیست.

جف ژانگ، تحلیل‌گر شرکت Morningstar گفت: «همه ما مدل دیزنی را می‌شناسیم، که در کل نسبتاً آسان قابل تقلید است، اما موفقیت آن نه. منظورم این است که در مقایسه با اپراتورهای IP قدیمی مانند دیزنی و سانریو، پاپ‌مارت هنوز راه زیادی در پیش دارد و در این مسیر، ریسک اجرایی هم وجود دارد.»

 پایه‌های موفقیت

موفقیت پاپ‌مارت با لبوبو یک‌شبه اتفاق نیفتاد و عمدتاً حاصل تصمیمات راهبردی بنیان‌گذار و مدیرعامل وانگ نینگ در دهه گذشته بود، به گفته سه کارمند فعلی و سابق پاپ‌مارت که نخواستند نام‌شان فاش شود.

در سال ۲۰۱۰، وانگ که تنها ۲۳ سال داشت و چند تجربه کارآفرینی پشت سر گذاشته بود، یک فروشگاه سبک زندگی مدرن در پکن افتتاح کرد.

چند سال بعد، متوجه شد فیگورهای کلکسیونی بخش قابل‌توجهی از درآمد را تشکیل می‌دهند و تصمیم گرفت تمرکز را روی اسباب‌بازی‌های هنری بگذارد.

او همچنین دریافت که پاپ‌مارت باید مالک IPهایی باشد که می‌فروشد. این موضوع او را به کنی وانگ رساند—طراح شخصیت مالی با صورت اخمو و خاص.

وانگ در سال ۲۰۱۶ برای همکاری به سراغ وانگ رفت، اما ابتدا با بی‌اعتنایی مواجه شد. با این حال، وانگ در نهایت با همکاری آزمایشی موافقت کرد.

وانگ به رویترز گفت: «در سخت‌ترین سال‌های زندگی‌ام، موجودی انبار بزرگ‌ترین دغدغه‌ام بود، تا اینکه وانگ نینگ پیدا شد. او ابتدا مشکل موجودی‌ام را حل کرد و همه آن را در مدت کوتاهی فروخت.» وانگ مجوز منطقه‌ای مالی را به پاپ‌مارت واگذار کرد و موفقیت ادامه یافت. لبوبو در سال ۲۰۱۹ برای نخستین بار در پاپ‌مارت عرضه شد.

او افزود: «هر بار، آن‌ها نتایج و پیشرفت چشمگیری داشتند، تا جایی که در نهایت همه چیزم را به آن‌ها سپردم.»

استراتژی فروش «جعبه کور» پاپ‌مارت—که در آن مشتریان با پرداخت حدود ۱۰ تا ۲۰ دلار، بدون اطلاع از محتوای دقیق، یک بسته اسباب‌بازی می‌خرند—و تمرکز بر شخصیت‌هایی با جذابیت برای زنان جوان، گروهی با قدرت خرید بالا که پیش‌تر در صنعت اسباب‌بازی هنری نادیده گرفته شده بودند، دو پایه موفقیت این شرکت بودند.

یکی از افراد داخلی شرکت گفت: «نمی‌گویم مدل‌شان صد درصد درست است و هر IP موفق خواهد بود، اما با تجربه‌ای که دارند، احتمال موفقیت‌شان بیشتر از بقیه است.»

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا