مقایسه جک J4 و دنا پلاس | چینی یا ایرانی؟
در این نوشته، وضعیت جک J۴ را از نظر فنی، امکانات و تجربه رانندگی در مقابل دنا پلاس، تارا V۴ و شاهین پلاس اتوماتیک بررسی میکنیم

به گزارش آینه فردا به نقل از فرآرو، افزایش قیمت اخیر محصولات ایران خودرو و سایپا، شکاف قیمت بین سدانهای اقتصادی را بیشتر کرده است. حالا جک J4 شانس بیشتر برای رقابت با دنا و تارا و شاهین اتوماتیک خواهد داشت.
در شرایطی که قیمت کارخانه دنا و تارا از مرز یک میلیارد تومان عبور کرده و سایپا احتمالا خوابی مشابه برای شاهین پلاس اتومات دیده است، جک J4 هنوز زیر یک میلیارد تومان در نمایندگیها عرضه میشود و با وجود امکان خرید اقساطی، گزینهای وسوسهانگیز به حساب میآید. خریدارانی که بتوانند خودشان را برای نشستن پشت فرمان یک ماشین چینی متقاعد کنند و با نبود امکاناتی مانند سانروف، تهویه اتوماتیک، تنظیم برقی صندلیها و ورود بدون کلید، کنار بیایند، خواه و ناخواه به سمت جک J4 سوق داده میشوند. در این نوشته به بررسی و مقایسه این چهار خودرو میپردازیم.
نگاهی به رقبای سدان اقتصادی بازار ایران
بازار خودروی ایران در بخش سدانهای اتوماتیک میانرده، این روزها شاهد داغشدن رقابتی جذاب میان سه محصول داخلی و یک مونتاژی کهنهکار است. از یک سو، ایران خودرو با دو سرباز، یعنی تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک، قدم به میدان گذاشته و از طرف دیگر سایپا با شاهین پلاس اتوماتیک که نسخهای ارتقا یافته به حساب میآید، سعی در تصاحب سهمی از بازار دارد. در ضلع سوم این مبارزه، کرمان موتور با جک J4 را مشاهده میکنیم که محصولی اقتصادی و شناختهشده است و خریدارانی را هدف میگیرد که دنبال گزینهای کمدردسر و کارآمد هستند.
جدول مقایسه مشخصات فنی جک J4، دنا، تارا و شاهین اتوماتیک
مشخصات فنی |
دنا پلاس توربو اتوماتیک |
تارا اتوماتیک (V4) |
شاهین پلاس اتوماتیک |
جک J4 |
پیشرانه |
EF7 (۱.۷ لیتری توربو) |
TU5P (۱.۶ لیتری) |
) ME16۱.۶ لیتری) |
۱.۵ لیتری تنفس طبیعی |
قدرت (اسب بخار) |
۱۵۰ |
۱۱۳ |
~۱۱۵ |
104 |
گشتاور (نیوتنمتر) |
۲۱۵ |
۱۴۴ |
~۱۵۰ |
137 |
گیربکس |
۶ سرعته اتوماتیک (AT) |
۶ سرعته اتوماتیک (AT) |
اتوماتیک (CVT) |
اتوماتیک (CVT) |
سیستم کنترل پایداری |
دارد |
دارد |
دارد |
دارد |
سانروف |
دارد |
دارد |
دارد |
ندارد (؟) |
کروز کنترل |
دارد |
دارد |
دارد |
دارد |
مصرف سوخت ترکیبی |
8.1 |
7.3 |
7.2 |
6.2 |
قیمت نمایندگی (تومان) |
953 میلیون و 876 هزار |
911 میلیون و 890 هزار | 857 میلیون و 887 هزار | 980 میلیون |
بررسی قدرت و امکانات دنا پلاس توربو اتوماتیک
دنا پلاس را میتوان فیسلیفت لوکس و اسپرت سمند دانست که با موتور توربوشارژ و گیربکس اتوماتیک، به گزینهای جذاب برای جوانان و علاقهمندان به شتاب و قدرت تبدیل شده است. این خودرو روی پلتفرم قدیمی پژو ۴۰۵ توسعه پیدا کرده اما با امکانات رفاهی متعدد و پیشرانه قدرتمند، همچنان یکی از محبوبترینهای بازار است.
بررسی ایمنی و فضای داخلی تارا اتوماتیک (V4)
تارا که روی پلتفرم IKP1 (نسخه ایرانیزه شده پژو 301) ساخته شده، نماینده تفکر مدرنتر ایران خودرو است. در طراحی این خودرو بیشتر بر ایمنی، فضای جادار کابین و سواری نرم تمرکز داشتهاند. تارا با طراحی اروپایی خود، گزینهای مناسب برای خانوادههایی است که ایمنی و راحتی را در اولویت قرار میدهند.
معرفی و بررسی شاهین پلاس اتوماتیک سایپا
شاهین پلاس نسخه جدید و ارتقا یافته شاهین است که با رفع برخی ایرادات مدل اولیه و مهمتر از همه، با افزودن پیشرانه توربوشارژ جدید و گیربکس اتوماتیک CVT، جهشی بزرگ برای سایپا محسوب میشود. این خودرو روی پلتفرم SP100 سایپا ساخته شده و تلاش دارد تا تصویری مدرن و قابل اعتماد از خودروساز دوم ایران ارائه دهد.
بررسی جک J4؛ گزینه اقتصادی و کمدردسر
جک J4، محصولی از شرکت چینی JAC است که توسط کرمان موتور مونتاژ میشود. باید آن را یک سدان اقتصادی و کماستهلاک در نظر بگیریم و بپذیریم زرق و برق سه رقیب دیگر را ندارد اما با تکیه بر استهلاک پایین، گیربکس اتوماتیک هماهنگ با موتور و قیمت رقابتی، توانسته جایگاه خود را به عنوان یک انتخاب منطقی و بیدردسر در بازار تثبیت کند.
دنا پلاس توربو با موتور EF7 و قدرت ۱۵۰ اسب بخار، در بخش پیشرانه و قدرت از قدم اول برنده خواهد بود. شتابگیری هیجانانگیز آن تجربه رانندگی متفاوتی را ارائه میدهد، هرچند لگ اولیه توربو همچنان محسوس است. پس از آن، شاهین پلاس با موتور جدید ME16 (نسخه ایرانیزه سیتروئن EC5) و قدرت حدودی ۱۱۵ اسب بخار، عملکرد قابل قبولی دارد. تارا اتوماتیک با موتور TU5P و قدرت ۱۱۳ اسب بخار، کشش مناسبی برای یک رانندگی خانوادگی و شهری فراهم میکند اما اسپرت نیست. در نهایت، جک J4 با ۱۰۳ اسب بخار قدرت، ضعیفترین پیشرانه را دارد که کاملاً برای مصارف شهری و جادهای آرام طراحی شده است.
جک J4 با ۱۰۳ اسب بخار قدرت، ضعیفترین پیشرانه را نسبت به دنا، تارا و شاهین اتومات دارد
دنا پلاس و تارا از گیربکس شش سرعته اتوماتیک (AT) استفاده میکنند که عملکرد نرم و معقولی دارد. شاهین پلاس به گیربکس CVT مجهز شده که تمرکز آن بر کاهش مصرف سوخت و ارائه یک رانندگی یکنواخت است. گیربکس این خودرو نیز از نوع CVT است که هماهنگی خوبی با موتور دارد و یکی از نقاط قوت اصلی آن محسوب میشود.
تارا به لطف پلتفرم جدیدتر، فرمانپذیری دقیقتر، ترمزهای چهار چرخ دیسکی و وجود سیستم کنترل پایداری (ESC)، بهترین و ایمنترین سواری را در میان این چهار خودرو ارائه میدهد. دنا پلاس سواری نسبتاً نرمی دارد اما در پیچهای تند، قدیمی بودن پلتفرم خود را نشان میدهد. شاهین پلاس، سواری قابل قبولی دارد و از مدل اولیه خود نرمتر است. جک J4 نیز سواری نرم و کاملاً شهری را ارائه میدهد اما به درد رانندگی تهاجمی نمیخورد.
مقایسه امکانات رفاهی و طراحی داخلی
رقابت میان دنا و تارا در این بخش، بسیار نزدیک است. دنا پلاس توربو اتوماتیک (نسخه آپشنال) با امکاناتی نظیر سانروف، کروز کنترل، صندلیهای برقی جلو، مانیتور لمسی، دوربین دید عقب، آینههای تاشو برقی و ۴ ایربگ، کاملترین لیست آپشنها را دارد. طراحی داخلی آن کمی قدیمی به نظر میرسد اما هنوز میتواند حس لوکس بودن را منتقل کند.
تارا اتوماتیک (نسخه V4) نیز به سانروف، کروز کنترل، ورود بدون کلید و استارت دکمهای، مانیتور لمسی، دوربین عقب، سنسور نور و باران، سیستم کنترل پایداری و ۴ ایربگ مجهز است. کابین تارا طراحی مدرنتری دارد و از نظر فضای سرنشینان عقب، جادارترین گزینه است.
شاهین پلاس اتوماتیک، با امکاناتی نظیر سانروف، مانیتور لمسی، کروز کنترل، ورود بدون کلید، استارت دکمهای و سیستم کنترل پایداری را ارائه میدهد و از این حیث، امتیاز قابل قبولی کسب میکند اما جکJ4 سادهترین کابین و کمترین امکانات را دراد.
کروز کنترل، سنسور پارک عقب و مانیتور لمسی (در برخی نسخهها) از مهمترین آپشنهای سواری مونتاژی کرمان موتور هستند و رد آن از سانروف یا سیستمهای پیشرفته ایمنی خبری نیست.
بررسی فضای کابین و صندوق عقب
خودرو |
فضای کابین |
صندوق عقب |
دنا پلاس توربو اتوماتیک |
مناسب |
۵۰۰ لیتر |
تارا اتوماتیک (V4) |
بسیار جادار |
۶۴۰ لیتر |
شاهین پلاس اتوماتیک |
مناسب |
۴۲۰ لیتر |
جک J4 |
مناسب |
۵۵۰ لیتر |
مقایسه مصرف سوخت و وضعیت قیمت در بازار
جک J4 با اختلاف قابل توجه در مصرف سوخت، کمهزینهترین خودرو در استفاده روزمره است. از نظر قیمت کارخانه و بازار هم ظاهرا باید جک J4 را برنده بدانیم اما برگ برنده این خودرو امکان خرید اقساطی با قیمت کارخانه از نمایندگی است.
خودرو |
مصرف سوخت |
قیمت بازار آزاد (تومان) |
دنا پلاس توربو اتوماتیک |
حدود 8.1 |
یک میلیارد و 250 میلیون |
تارا اتوماتیک |
حدود 7.3 |
یک میلیارد و 220 میلیون |
شاهین پلاس اتوماتیک |
حدود 7.2 |
یک میلیارد و 300 میلیون |
جک J4 |
حدود 6.2 |
990 میلیون |
تجربه مالکان؛ نقطه قوت و ضعف هر خودرو
بیاییم هر چهار خودرو را از دید مالکان و تجربیاتی که داشتهاند بررسی کنیم.
دنا پلاس توربو اتوماتیک؛ نقاط قوت از دید مالکان
تقریباً تمام مالکین روی شتاب و قدرت بالای آن اتفاق نظر دارند. حس رانندگی اسپرت و سبقتگیریهای مطمئن، بزرگترین نقطه قوت دناست. صندلی برقی، سانروف، کروز کنترل و… آن را به خودرویی مجهز تبدیل کرده که حس خوبی به راننده میدهد و مهمتر از همه اینکه، دنا پلاس توربو اتوماتیک، به دلیل محبوبیت بالا، بازار خرید و فروش عالی دارد و به راحتی نقد میشود.
دنا پلاس توربو اتوماتیک؛ نقاط ضعف رایج
حساسیت پیشرانه توربو در موتور EF7، حساسیت بالا به کیفیت بنزین و روغن را ایجاد میکند. استفاده از روغن نامناسب یا بنزین با اکتان پایین، باعث آسیب دیدن توربو، یاتاقان زدن و هزینههای میلیونی میشود. نشتی آب از نقاط مختلف و خرابی ترموستات در کارکردهای پایین نیز گزارش شده است.
با بررسی نظرات کاربران میتوان نتیجه گرفت، از کار افتادن مالتیمدیا، ایرادات صفحه کیلومتر و خطاهای مربوط به سنسورها در دنا پلاس بسیار شایعتر از سه خودروی دیگر است. بالاخره با اینکه خودروی بزرگی به نظر میرسد اما فضای پای سرنشینان عقب محدود است.
تارا اتوماتیک؛ نقاط قوت از دید مالکان
اغلب رانندگان تارا اتوماتیک به هندلینگ عالی، عملکرد ترمزهای چهار چرخ دیسکی و حس اطمینان در جادههای پرپیچوخم اشاره میکنند. وجود سیستم کنترل پایداری (ESC) یک مزیت بزرگ است. شاید از دور متوجه نشوید اما سیستم تعلیق آن به خوبی دستاندازها را جذب میکند و برای مسافرتهای طولانی بسیار راحت است.
کابین و صندوق عقب آن جادار است به شکلی که میتوانیم از تارا بهعنوان بهترین گزینه برای خانوادهها از نظر فضای داخلی و حجم صندوق عقب (۶۴۰ لیتر) نام ببریم.
تارا اتوماتیک؛ نقاط ضعف رایج
بسیاری از رانندگان، به خصوص کسانی که از خودروهای قویتر استفاده کردهاند، معتقدند موتور TU5P برای اتاق سنگین تارا اتوماتیک، کمی ضعیف است و باعث شده خودرو «کند» به نظر برسد.
صدای اضافی از داشبورد یا رودریها در برخی مدلها گزارش شده است. اگرچه طراحی نمای عقب خودرو سلیقهای است اما اغلب مردم از این نظر تارا اتوماتیک را نمیپسندند. ضمن اینکه به دلیل جدیدتر بودن، قطعات بدنه تارا (مانند چراغها و سپر) قیمت بالاتری نسبت به دنا دارند.
پرتکرارترین تعریف از جک J4 این است: «ماشین بیدردسریه»
شاهین پلاس اتوماتیک؛ نقاط قوت از دید مالکان
پیشرانه جدید و بهینه که در قالب موتور ME16 در دسترس قرار گرفته پیش از این امتحان خود را پس داده است و حداقل میدانیم نسبت به موتور توربوی قبلی شاهین معروف بهM15 با مجموعهای بسیار کمصدا، کملرزش و بهینه روبرو هستیم.
عایقبندی کابین و عملکرد نرم گیربکس CVT، یک سواری آرام را رقم میزند و مهمتر از هر چیزی ظاهر شاهین در مجموع هماهنگ و مورد پسند عموم است.
شاهین اتوماتیک؛ نقاط ضعف رایج
شاهین اتوماتیک وقتی امتیاز منفی بیشتری میگیرد که بدانیم با وجود اعتبار موتور ME16، ابهاماتی درباره نسخه ایرانیزه شده آن و هماهنگیاش با گیربکس CVT وجود دارد. باید منتظر ماند و دید این موتور در کارکردهای بالا چگونه عمل میکند.
شاهین هنوز نتوانسته به اندازه محصولات ایران خودرو در بازار جا بیفتد و موقع فروش، ممکن است مالک را با افت قیمت بیشتری مواجه کند. از طرف دیگر ترکیب موتور تنفس طبیعی و گیربکس CVT، باعث شده این خودرو به گزینهای کاملاً شهری و خانوادگی تبدیل شود و نباید از آن انتظار شتاب هیجانانگیز را داشت.
جک J4؛ نقاط قوت از دید مالکان
اگر اولویت اصلی شما بودجه، استهلاک پایین، دردسر کم و یک گیربکس اتوماتیک کارآمد برای ترددهای شهری است و به آپشنهای پر زرق و برق یا شتاب بالا اهمیت نمیدهید، جک J4 منطقیترین و اقتصادیترین انتخاب ممکن است.
نقاط قوت J4، علاوه بر شرایط آسان خرید در نمایندگی، شامل مصرف سوخت بسیار پایین نیز میشود. رانندگان از نرمی و عملکرد هوشمند گیربکس CVT این خودرو که بدون ضربه و صدای اضافی کار میکند، رضایت زیادی دارند و پرتکرارترین تعریف از جک J4 این است: «ماشین بیدردسریه».
جک J4؛ نقاط ضعف رایج
امکانات رفاهی کم پاشنه آشیل جک J4 است؛ نبود سانروف، تعداد کم ایربگ (فقط دو عدد) و طراحی ساده کابین، بزرگترین نقطه ضعف آن در برابر رقبای ایرانی هستند. عملکرد ترمزها در شرایط عادی قابل قبول است اما استفاده از ترمز کاسهای در عقب را نمیتوان نقطه ضعف به حساب نیاورد.
جک J4، همچنین امتیازهای زیادی را به خاطر توان حرکتی ضعیف در سربالایی است دست میدهد. اگر در جادههای کوهستانی و با ظرفیت کامل رانندگی کنید کاملاً متوجه میشوید موتور برای کشیدن اتاق به زحمت میافتد و بالاخره برخی مالکین از حساسیت و کیفیت نهچندان بالای رنگ بدنه شکایت دارند.
نتیجهگیری و توصیه یک مکانیک خودرو
اگر به عنوان مکانیک بخواهم فقط یک خودرو از این چهار گزینه را برای استفاده شخصی خودم انتخاب کنم، با تمام احترامی که برای قدرت دنا و مدرن بودن تارا قائلم، انتخاب نهایی من جک J4 خواهد بود.
روزانه با خودروهایی سر و کار دارم که به خاطر پیچیدگیهای فنی، ایرادات برقی یا کمیاب بودن قطعات، صاحبانشان را کلافه کردهاند. پس بهعنوان ماشین شخصی دنبال گزینهای هستم که کمترین دردسر را ایجاد کند، استهلاکش پایین و ساختار فنی آن ساده و اثباتشده باشد.
موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی جک J4 یک موتور ساده و کماستهلاک است که سالهاست در محصولات مختلف جک امتحان خود را پس داده. خبری از پیچیدگیهای توربوشارژر، اینترکولر و سیستمهای حساس وابسته به آن نیست. این یعنی روغنریزی کمتر، حساسیت پایین به کیفیت بنزین و عمر طولانیتر قطعات. گیربکس CVT آن نیز هماهنگی عالی با موتور دارد و به ندرت دچار مشکل میشود.
استهلاک و هزینه نگهداری جک J4 فوقالعاده پایین است و تقریبا خرجی روی دستتان نمیگذارد. این مورد شامل مصرف سوخت پایین، قیمت مناسب لنت، شمع، فیلترها و قطعات مصرفی میشود. برای من که ارزش پول و زمان را میدانم، این یک مزیت بزرگ به حساب میآید.
شاید قطعات بدنه آن به فراوانی محصولات ایران خودرو نباشد اما قطعات فنی و مصرفی آن به لطف واردات مستمر و حضور طولانی در بازار، به راحتی پیدا میشود.
جک J4، در مقایسه با رقبای ایرانی، به خصوص دنا پلاس، سیستم برقی به مراتب سادهتری دارد که پایداری آن بیشتر است. نشنیدهام مالکان این خودرو چینی با ارورهای عجیب و غریب یا از کار افتادن ناگهانی آپشنها به تعمیرگاه مراجعه کنند. در آخر باید بگویم ماشین شخصی به نظر من ابزاری است برای رسیدن از نقطه A به B با کمترین هزینه و دردسر. جک J4 دقیقاً همین کار را انجام میدهد.