
به گزارش آینه فردا، بدون شک تبلیغات موفق و سازنده در فروش و سودآوری موثرند. تبلیغات حتی در محبوبیت و برندینگ یکی از اصلی ترین مولفه ها به حساب میآیند. اما برخی از تبلیغات در تاریخ ماندگار تر و موثر تر بودند. در این مطلب سعی داریم که هشت تبلیغ برتر شرکت های بزرگ را بررسی کنیم تا به راز اصلی آنها دست پیدا کنیم.
1- ولوو Volvo
هزینه: ۴ میلیون دلار
نتایج: ۴۸ میلیون بازدید در ۹ روز، ۱۷۰ میلیون دلار درآمد.
چرا موفق بود: تصاویر خیرهکننده + نمایش واضح محصول.
2- تبلیغ سوپر باول ۱۹۸۴ اپل
تبلیغ ۱۹۸۴ اپل، الهامگرفته از جورج اورول، مکینتاش را به عنوان شورشی در برابر همسانی معرفی کرد.
هزینه: ۹۰۰ هزار دلار
نتایج: ۴۶٪ افزایش فروش در ۱۰۰ روز.
چرا موفق بود: داستانگویی جسورانه + پیام واضح و مخرب.
3-کمپین “فقط انجامش بده” نایک
کمپین ۱۹۸۸ نایک، “فقط انجامش بده” را به یک مانترا جهانی تبدیل کرد.
هزینه: ۱۰ میلیون دلار
نتایج:فروش از ۸۷۷ میلیون دلار به ۹.۲ میلیارد دلار در ۱۰ سال افزایش یافت.
چرا موفق بود: الهامبخش برای همگان وارتباط با ارزشهای برند
4- کمپین “یک کوک را به اشتراک بگذارید” کوکاکولا
کوکاکولا لوگوی خود را با نامها جایگزین کرد تا اشتراکگذاری را تشویق کند.
هزینه: ۵۰ میلیون دلار (راهاندازی جهانی)
نتایج: ۲٪ افزایش فروش در ایالات متحده.
چرا موفق بود: شخصیسازی + اشتراکگذاری اجتماعی فرهنگی پدیدهای ایجاد کرد.
5-کمپین اولد اسپایس
اولد اسپایس با استفاده از طنز و جذابیت ایزایا مصطفی برند خود را بازتعریف کرد.
هزینه: ۱۱ میلیون دلار
نتایج: ۱۲۵٪ افزایش فروش در یک سال.
چرا موفق بود: witty (زیرک)، جذاب و بهطور مستقیم به مخاطب هدف خود پرداخته بود.
6-کمپین “Whassup?” بادویزر Budweiser’s
تبلیغ ساده “Whassup?” در سال ۱۹۹۹ به یک پدیده فرهنگی تبدیل شد.
هزینه: ۱ میلیون دلار
نتایج: ۶۰٪ افزایش فروش.
چرا موفق بود: شوخیهای قابل ارتباط و عبارت جذاب و فراموشنشدنی.
7- کمپین “I’m Lovin’ It” مکدونالدز
شعار جذاب مکدونالدز در سال ۲۰۰۳ به یک سرود جهانی تبدیل شد.
هزینه: ۱.۳۷ میلیارد دلار
نتایج: ۹٪ رشد فروش جهانی (چند میلیارد دلار).
چرا موفق بود: ساده، احساسی و با جذابیت جهانی.
8-تبلیغ “Gorilla” کادبری Cadbury
گوریلی که به آهنگ “In the Air Tonight” فیل کالینز درام میزند، توجهها را به خود جلب کرد.
هزینه: ۹ میلیون دلار
نتایج: ۱۰٪ افزایش فروش در بریتانیا، ۵۰۰٪ بازگشت سرمایه.
چرا موفق بود: غیرمنتظره، سرگرمکننده و به طرز فوقالعادهای به یادماندنی.
به نظر شما جذاب ترین و به یاد ماندنی ترین تبلیغات تلویزیونی ایران چه مواردی بود؟
منبع رشتو:
https://x.com/Marketing_Nerd_/status/1909428343969140947