پشت صحنه پرخطر «اتاقک گلی»؛ از تهدید با چاقو تا سنگباران عوامل
تهیهکننده «اتاقک گلی» از سختیهای تولید این اثر سخن گفت و تاکید کرد: «ساخت این فیلم با چالشهای بیسابقهای همراه بود؛ از حمله با چوب و شکستن دست طراح صحنه تا سنگباران عوامل فیلم در مسیر بازگشت. این کار پشت صحنهای داشت که خودش به اندازه داستان فیلم پرتنش بود».

به گزارش آینه فردا، داود صبوری -تهیهکننده فیلم سینمایی «اتاقک گلی»- در گفتوگو با ایسنا به بیان جزئیات تولید این فیلم پرداخت و گفت: در سال ۱۳۹۰ میخواستیم با همکاری آقای جمال شورجه این فیلم را بسازیم، اما شرایط کشور به گونهای بود که امکان ساخت این اثر محیا نشد. پس از آن هم چندین بار برای ساخت این فیلم اقدام کردیم اما کسی حامی مالی ما برای ساخت این اثر نشد، البته برخی طرح اولیه را نگاه و تصور میکردند این اثر هم یک روایت از جنایتهای منافقین و مقاومت بچههای رزمنده را به تصویر میکشد اما نگاه ما در این فیلم دقیقا نقش مردم و روایت فیلم از دریچه نگاه آنها است.
وی با بیان اینکه این فیلم یک درام اجتماعی، عاشقانه و دفاعمقدسی است، توضیح داد: تمام آنچه در این فیلم روایت شده براساس واقعیت است و ما به تمام جزئیات این عملیات واقف بودیم و سعی کردیم همه آن چیزی که در جریان این عملیات رخ داده بود را از نگاه یک داستان عاشقانه در وسط این بحران نشان دهیم.
تهیهکننده «اتاقک گلی» در مورد سختیهای ساخت این اثر سینمایی هم توضیحاتی ارائه داد و افزود: ما به دلیل اینکه فضای فیلم با فضای واقعی عملیات مرصاد نزدیک باشد روستای جوانرود کرمانشاه را برای ضبط فیلم انتخاب کردیم. برنامهریزی ما برای ضبط کار ۶۴جلسه فیلمبرداری بود که پس از آغاز مرحله اول فیلمبرداری با اتفاقات سال ۱۴۰۱ روبهرو شدیم. دقیقا روستایی که ما در حال ضبط فیلم بودیم محل زندگی مردم کردنشین بود و اولین اعتراضات هم در همانجا شکل گرفت.
صبوری یادآور شد: با آغاز اعتراضات در این روستا کار برای ما امکانپذیر نبود و ضبط فیلم متوقف شد و عوامل به تهران بازگشتند. مجددا پس از ۱۵ روز و فروکش شدن اوضاع دوباره ضبط را آغاز کردیم اما اینبار با موضوع مخالفت برخیها در جوانرود مواجه شدیم، به هرحال ما برای نمایش بخشهای جنگی عملیات مرصاد ادوات نظامی زیادی را در آن منطقه مستقر کرده بودیم که بسیاری از آنها نشان سپاه پاسداران داشت، همچنین تفنگهای زیادی هم برای بازیگران تدارک دیده شده بود که همه این موارد میتوانست خطر آفرین باشد، زیرا برخی مخالفین در بالای کوهها کمین کرده بودند و به یکبار به سمت پایین حمله میکردند.
وی ابراز کرد: به هر حال باتوجه به ادواتی که ما در منطقه مستقر کرده بودیم باید کار ضبط فیلم انجام میشد زیرا نمیتوانستیم همین طور تانکها، خمپارهها و تفنگها را در روستای جوانرود رها کنیم. خوشبختانه شهید عباس نیلفروشان در اینکه ما بتوانیم ضبط فیلمبرداری را به پایان برسانیم بسیار نقش تاثیرگذاری داشتند، ایشان با ما جلسه گذاشت و شرایط منطقه را تشریح کرد و از ما پرسید چقدر زمان برای تولید فیلم نیاز دارید و به هرحال پس از بررسیهای مختلف ایشان به ما گفت اگر میتوانید ظرف ۱۰روز کاری ضبط فیلم را به اتمام برسانید ما امنیت شما را تامین خواهیم کرد.
تهیهکننده «اتاقک گلی» در ادامه تصریح کرد: پس از آن شهید نیلفروشان دو گروه حفاظتی را در محل ضبط فیلم ما مستقر کرد تا چنانچه اگر مورد هجوم قرار گرفتیم امنیت عوامل فیلم را تامین کنند. با این وجود چندین بار مورد هجوم مخالفین فیلم قرار گرفتیم که متاسفانه یکبار یکی از عوامل فیلم با چاقو مورد تهدید قرار گرفت. همچنین در یک ضبط فیلم هم یکی از مخالفین سخت فیلم ما با چوب به سمت طراح صحنه حمله کرد که با ضربه به سمت او دست ایشان را شکست. چندین بار هم عوامل فیلم در مسیر بازگشت به شهر با سنگ مورد تهدید قرار گرفتند.
صبوری بیان کرد: فکر نکنم تا به حال هیچ فیلمی در ژانر دفاع مقدس در موقعیتی شبیه ما که خودش یک جنگ محسوب میشد اثری تولید کرده باشد. ما در شرایط و استرس زیادی کار را پیش بردیم و به دلیل همین فضا امنیتی مجبور شدیم به جای ۶۴جلسه فیلمبرداری کار را در ۵۴جلسه به پایان برسانیم، البته این محدودیت باعث نشد که ما از فیلم چیزی را حذف یا کوتاه کنیم و فقط با تلاش بیشتر بچهها سعی کردیم در یک موقعیت فشردهتری کار را ضبط کنیم.
وی درباره فرآیند انتخاب بازیگران توضیح داد: من در انتخاب بازیگر دو مولفه را مدنظر قرار دادم، ابتدا به دنبال بازیگرانی بودیم که به چهرههای شهدای عملیات مرصاد نزدیک باشند و دوم اینکه سعی داشتم از بازیگران حرفهای تئاتر که ناشناخته هستند استفاده کنم. ما پیش از تولید فیلم بازیگرانی که نقش شهدا را قرار بود بازی کنند چندین بار به تست گریم بردیم و سپس با حضور بازیگر در خانه خانوادههای شهدا آنها را هم در جریان کار قرار دادیم و از آنها در خصوص چهره بازیگران تایید گرفتیم. در این میان بسیاری از خانوادههای شهدا ما را همراهی کردند و به بازیگر نقش شهید آموزش میدادند که چطور راه بروند و رفتار کنند. مثلاً یک بازیگر را به خانه خانواده یکی از شهدا بردیم تا با اخلاقیات او آشنا شود یا بسیاری از خانوادهها به دفتر کار ما آمدند و تست گریم و آموزشها را انجام دادند.
تهیهکننده «اتاقک گلی» ادامه داد: باتوجه به اینکه بنده شهدا عملیات مرصاد را از نزدیک میشناختم خیلی برایم مهم بود که چهره شهدا حتی ناشناس درست نزدیک به چهره واقعی همان شهید باشد، همچنین انتخاب بازیگران بدون اسم و رسم در این فیلم باعث شد که فضای کار دلیتر پیش برود و از این منظر به نظرم تمامی بازیگران در نقششان خوب عمل کردند، این را آقای مجید مجیدی و رضا میرکریمی که کار ما را هنگام ضبط دیدند هم تایید کردند.
صبوری درباره صحنههای پیچیده نظامی فیلم گفت: برای صحنههای لشکرکشی، ۴۲ تانک از شیراز آوردیم که با همکاری سپاه پاسداران ممکن شد. صحنهسازیهایی مثل کامیون حمل سوخت و انفجارها هم با دقت زیادی انجام شد. اتفاقا در مورد بخشهای عملیات مرصاد سعی کردیم خیلی با ظرافت عمل کنیم تا بتوانیم فجایعی که اتفاق افتاد را به خوبی به تصویر بکشیم.
وی درباره ایده مرکزی فیلم تأکید کرد: ما نمیخواستیم یک فیلم نظامی معمولی بسازیم. میخواستیم نشان دهیم که چگونه مردم عادی و رزمندگان با هم مقاومت کردند. در این فیلم اصلاً منافقین را نشان ندادیم، چون میخواستیم تمرکز روی مردم روستا باشد. به همین منظور هم یک داستان عاشقانه از اهالی روستا را محور اصلی داستان قرار دادیم.
تهیهکننده «اتاقک گلی» درباره زمان اکران هم خاطرنشان کرد: محرم بهترین فرصت بود چون مردم در فضای ایثار و شهادت قرار دارند. ضمنا ما به دنبال فروش سینمایی نبودیم، به هرحال کارهای ارزشی بیشتر به دنبال اثرگذاری بر روی جامعه است تا درآمدزایی از این رو به نظرمان رسید همزمان با عملیات مرصاد این فیلم را اکران کنیم، هدف ما این است که این فیلم به دست همه مردم ما به ویژه نسل جوان برسد.
صبوری با اشاره به اهمیت روایت درست از فیلمهای جنگی برای نسل Z و (Alpha) گفت: ما باید به این نسلها نشان دهیم در تاریخ این کشور چه اتفاقاتی گذشته است، اما شیوه بیان خیلی مهم است و باید مخاطب نسل جدید بتواند با یک اثر ارتباط برقرار کند، در روز اکران افتتاحیه این فیلم یک دختر نوجوانی در سالن سینما بابت این فیلم از من تشکر و شماره من را گرفت، شب وقتی به منزل رفتم دیدم همان دختر خانم به من پیام داده است که «فیلم شما نگاه من به شهدا را تغییر داد، ممنون بابت ساخت چنین فیلمی». پیام این دختر نوجوان که اتفاقا حجاب هم نداشت به من نشان داد که ما کارمان را در این فیلم درست انجام دادیم.
وی در مورد برنامهریزیشان برای پس از اکران سینمایی نیز تصریح کرد: بعد از اکران سینمایی قطعا به سراغ اکران آنلاین خواهیم رفت و در نهایت این اثر در تلویزیون پخش خواهد شد.
تهیهکننده «اتاقک گلی» در پایان از پروژه جدیدی در حوزه دفاع مقدس خبر داد که مراحل پیشتولید آن آغاز شده است.