
به گزارش آیینه فردا، برای کسب موفقیت باید در زندگی نظم و انضباط داشته باشید. منظم بودن سبب صرفه جویی در وقت و ایجاد تعادل می شود. اگر مایلید تا با راه های منظم شدن آشنا شوید با آرگا همراه باشید.
هر چه در زندگی نظم و انضباط بیشتری داشته باشید رسیدن به هدف و موفقیت برای شما ساده تر می شود. منظم بودن باعث صرفه جویی در زمان، کاهش استرس و ایجاد تعادل شده و رسیدن به اهداف را آسان می سازد. در ادامه مطلب به راه های منظم شدن اشاره می شود.
آشنایی با راه های منظم شدن در زندگی
برای این که در زندگی شخصی و کاری به موفقیت برسید باید نظم و انضباط داشته باشید. باید برای هر روز برنامه تنظیم کرده و روش منظم شدن را سر لوحه زندگی خود قرار داد. اکثر افراد در زندگی نظم و ترتیبی را حس نمی کنند و به دنبال نظم بخشیدن در زندگی هستند. اگر شما هم می خواهید زندگی منظمی داشته باشید این مطلب از آرگا را تا انتها مطالعه نمایید.
منظم بودن سبب صرفه جویی در وقت، افزایش بهره وری، کاهش استرس و ایجاد تعادل می گردد و رسیدن به هدف ها را ساده می سازد. بنابراین توصیه می شود راه های منظم شدن که در ادامه بیان می شود را بیاموزید. همچنین می توانید مقالات تاثیر نظم در موفقیت و آموزش نظم به کودکان را نیز مطالعه نمایید.
۱. یادداشت کردن کارها
اگر در زندگی برای انجام کارها با نظم خاصی پیش بروید قطعا به موفقیت نزدیک می شوید. یادداشت کردن کارهایی که باید انجام دهید حتی موضوعات ساده مانند جای کلیدهای منزل را روی کاغذ یادداشت کنید. سعی نکنید همه موارد را حفظ کنید زیرا کاری از پیش نمی رود.
بنابراین هر چیزی که قرار است انجام دهید یا در لحظه به ذهن شما می رسد که باید انجام دهید را در دفترچه یادداشت خود بنویسید. با این کار استرس کاهش می یابد و انجام کارها را فراموش نمی کنید. به این ترتیب شما همیشه یک لیست از کارهای روزانه را همراه دارید.
دفترچه یادداشت کمک می کند تمام افکار و ایده های خود را در یک جا جمع نمایید. ضمنا وقتی موردی را یادداشت می کنید نیاز به یادآوری و صرف انرژی فکری نیست. بهتر است از یک سر رسید استفاده تا اگر به اطلاعاتی از روزهای قبل نیاز داشته باشید بتوانید به راحتی به آن مراجعه کنید.
۲. عدم تاخیر در کارها
سعی کنید تا حد ممکن اجازه ندهید کارهای شما حتی برای چند دقیقه دیرتر انجام شود. وگرنه با حجم زیادی از کارهای انجام نشده روبرو می شوید. ضمنا دقت کنید که هرگز کاری را نیمه تمام رها نکنید. یکی از علل انجام ندادن امور به طور مداوم می تواند حواس پرتی باشد.
روانشناسان عقیده دارند به جای این که بخواهید هر روز کارهای زیادی را انجام دهید سه کار که اولویت بیشتری دارند را انجام دهید.
۳. تعیین زمان انجام کارها
وقتی می توانید فرد منظمی شوید که هر کار را در زمان مناسب آن انجام دهید. برای این کار به برنامه ریزی نیاز است. اولین گام آشنایی با شیوه برنامه ریزی می باشد. کارها را اولویت بندی کرده و آن را به صورت هفتگی دسته بندی نمایید. از کارهای بسیار مهم به کارهای کم اهمیت تر برسید.
سعی کنید کارهای سخت و کارهایی که تمایلی به انجام آن را ندارید در اوایل روز انجام داده تا بقیه روز با ذهن آسوده تری سپری شود. باید دانست حتی برای کارهای کوچک و ساده مثل انتخاب لباس هم برنامه ریزی نمایید. برای انجام هر کاری در طول هفته ساعت مشخص انجام و اتمام آن را در دفتر یادداشت خود درج نمایید.
۴. هر وسیله را سر جایش قرار دهید.
در منزل به راحتی وسایل و لوازم گم می شوند. بنابراین لازم است هر چیزی را بعد از استفاده سر جای آن قرار دهید و این را به یک عادت مهم تبدیل کنید. برای هر ابزار و وسیله ای مکان مخصوص در نظر بگیرید. مثلا وقتی خودکار را از قفسه کتاب ها بر می دارید بعد از اتمام کار سریعا آن را سر جایش قرار دهید. به این ترتیب اوضاع منزل هم آشفته به نظر نمی رسد.
۵. خواندن کتاب های مربوط به نظم
می توانید برای منظم شدن از کتاب هایی که در این زمینه نوشته شده کمک بگیرید. یکی از کتاب های کاربردی در این مورد، کتاب چگونه منظم شویم می باشد. نویسنده در این کتاب راهکارهایی برای منظم شدن و منظم ماندن ارائه می دهد. همچنین اطلاعات کاملی در مورد مزایا و موانع منظم شدن، اولویت بندی و چگونگی نظم بخشیدن و … به امور صحبت شده است.
۶. مرتب کردن فضای اطراف خود
دقت کنید همیشه فضای اطراف خود را مرتب و منظم نگه دارید. از میز و کمد گرفته تا آشپزخانه، اتاق خواب و … همه را بررسی تا وسایلی که بدون استفاده رها شده را بردارید یا جابجا کنید. وسایل اضافه و بلااستفاده را نیز در انباری قرار دهید.
هر یک از وسایل در فضای مناسب خود قرار داشته باشید. نظم بخشیدن به وسایل این نیست که هر چیزی جایی داشته باشد بلکه به این معنی است که بتوانید سریع آن را بیابید. در فضاهای منظم به راحتی می توان از هر وسیله ای استفاده و حس آرامش هم منتقل می شود.
دقت کنید برای تعیین مدت تمیز کردن و مرتب کردن هر بخش از منزل از تایمر استفاده تا در زمان مشخصی آن را انجام دهید.
۷. ایجاد عادات منظم
با تکرار مداوم کارهای منظم، ناخودآگاه ذهن خود را با نظم سازگار می کنید. مثلا اگر تصمیم بگیرید با وارد شدن به منزل کفش را در جاکفشی قرار دهید بعد از مدتی به طور ناخودآگاه این کار را انجام می دهید. برای دیگر کارها نیز چنین رویه ای پیش گرفته و عادات خوب درست کنید.
۸. تشویق کردن خودتان
برای ایجاد انگیزه کافی جهت ادامه دادن مسیر منظم بودن برخی مواقع خود را تشویق کرده و به خود جایزه بدهید. مثلا اگر در یک روز همه کارها را به طور منظم انجام داده اید خود را به یک کافی شاپ دعوت کنید. و اگر از عملکرد آن روز خود راضی نیستید خود را جریمه کنید. مثلا تصمیم گرفته اید صبح زود از خواب بیدار شوید ولی این کار را انجام نداده اید خواب بعد ظهر را فراموش کنید.
۹. از نظم دهنده ها استفاده کنید.
می توانید برای جداسازی وسایل در منزل از نظم دهنده ها استفاده کنید. با قرار دادن هر وسیله در جای خودش هم فضا مرتب دیده می شود و هم احساس آرامش به همراه دارد. می توانید از این نظم دهنده ها برای اکسسوری های ریز استفاده و هر یک را در قسمت مخصوص خودش قرار دهید.
۱۰. دور ریختن وسایل غیر ضروری
هر چند وقت یک بار به تمیزکاری منزل پرداخته و وسایل و لوازمی که استفاده ای ندارد یا خراب شده را دور بریزید. با این کار هر چند هفته یک بار متوجه خواهید شد که چقدر محیط اطراف شما مرتب و منظم شده است.
منبع : آرگا