اقتصادیپیشنهاد سردبیر

پیشنهاد جدید برای اصلاح قیمت بنزین؛ طرح سه‌نرخی و پلکانی در دستور بررسی

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: مکانیسم توزیع بنزین نیمه یارانه‌ای، یارانه‌ای و بدون یارانه باید به صورتی مدیریت شود که حداقل تورم را در کشور ایجاد کند.

به گزارش آیینه فردا به نقل از اکونگار، بار دیگر با صحبت‌های یکی از نمایندگان مجلس بحث افزایش قیمت بنزین به صدر اخبار آمده است. امیرحسین ثابتی، نماینده مردم تهران در مجلس در اظهارات جنجالی از جدی شدن سه نرخی شدن قیمت بنزین و افزایش 300 تا 500 درصدی نرخ سوم بنزین خبر داده است. او با انتقاد از دولت پیشنهاد افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت را مطرح کرده و از دولت این سوال را پرسیده است که چرا با قاچاق سوخت مقابله نمی‌کند. 

سخنگوی دولت: هیچ‌گونه تغییری در سهمیه معمول مردم رخ نخواهد داد

از طرف دیگر فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت هرگونه پنهان‌کاری درخصوص افزایش قیمت بنزین را رد کرده و گفته است که هر اقدامی به اطلاع مردم خواهد رسید.  همچنین سخنگوی دولت گفته است هیچ‌گونه تغییری در سهمیه معمول مردم رخ نخواهد داد و افزایش قیمت روی سهمیه‌های اضافی که وجود دارد اعمال خواهد شد.

لزوم اصلاح قیمت سوخت

با این حال هنوز مشخص نیست که چه زمانی و با چه مدل و روشی دولت افزایش قیمت سوخت را دنبال خواهد کرد. در همین زمینه آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: در این که باید قیمت سوخت در کشور اصلاح شود، شکی نیست. از طرفی در این که باید به حمل و نقل عمومی سوبسید بدهیم هم بحثی نیست. افزایش قیمت سوخت باید به صورت پلکانی باشد. لازم است یک مدل از توزیع سوخت در کشور تعریف شود و این که مهندسی این کار را چه کسی انجام دهد نیز اهمیت دارد.

نجفی توضیح داد: یک مدل که دولت می‌تواند انجام دهد این است که بنزین را در سه سطح مختلف با سه قیمت متفاوت عرضه کند. این مدل شامل بنزین بدون هیچ‌گونه یارانه یا حداقل یارانه که حدود 25 تا 30 میلیون لیتر در روز را دربرمی‌گیرد. بنزین کاملا یارانه‌ای برای حمل و نقل عمومی که حدود 10 میلیون لیتر در روز را دربرمی‌گیرد و بنزینی که با شرایط اصلاح پلکانی در اختیار جامعه و خانوار گذاشته شود که حدود 90 میلیون لیتر برآورد می‌شود.

وی افزود: مکانیسم توزیع بنزین نیمه یارانه‌ ای، یارانه‌ای و بدون یارانه باید به صورتی مدیریت شود که حداقل تورم را در کشور ایجاد کند. شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی باید هر نوع مدل جدیدی را مدیریت کند و نیازی به دخالت سایر سازمان‌ها نیست.

ساختار ناموزون قیمت بنزین همچنان پایین مانده است

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران معتقد است: جامعه باید در پرداخت هزینه بنزین مشارکت کند و بخشی از هزینه قیمت واقعی بنزین را تقبل کند. دلیلی ندارد که به افرادی که بیش از اندازه بنزین مصرف می‌کنند، یارانه ویژه‌ای ارائه شود. مردم هزار درصد تورم را در طول هفت سال گذشته تحمل کرده‌اند و باید بپذیرند در حالی که قیمت تمام اقلام کالایی بالا رفته است، ساختار ناموزون قیمت بنزین همچنان پایین مانده است و یک مقدار اصلاح قیمت برای ساختار اقتصادی کشور ضروری است. برخی از پایین بودن قیمت بنزین سوءاستفاده می‌کنند. جامعه باید ثروت ملی خود را بسنجد، باور کند و جلوی اصراف آن را بگیرد. قطعا جامعه درک متقابل از شرایط اقتصادی کشور دارد و حتما با دولت همدلی و همراهی می‌کند تا بخشی از قیمت بنزین اصلاح شود.

نجفی گفت: دولت در مورد افزایش قیمت بنزین نگران برخوردهایی است که یک بار در سال 98 تجربه شده است. به نظرمن آن اتفاقات مدیریت شده و از طرف کسانی بود که منافع‌شان در این بود که قیمت بنزین پایین بماند. اگر نه دولت در خصوص بسیاری از موضوعات قیمت‌ها را افزایش داده و هیچ اتفاقی نیفتاده است. نان که مصرف بالایی نسبت به بنزین دارد از سال 93 تا 1403 حدود 1200 درصد گران شده و 12 برابر شده و مردم هیچ اعتراضی نکرده‌اند. مردم واقعی آنقدر نجیب هستند که نسبت به این موضوعات پذیرش داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا