
به گزارش آیینه فردا، به نقل ازتسنیم، در هفتم مرداد ماه 1404 بود که سازمان امور مالیاتی کشور در راستای اجرای آییننامه اجرایی ماده 24 قانون بهبود مستمر محیط کسبوکار،
پیشنویس بخشنامهای را در خصوص اصلاح رویه ارسال صورتحسابهای الکترونیکی توسط بانکها و مؤسسات اعتباری منتشر کرد.
این بخشنامه با هدف بهرهوری بیشتر در فرایند صدور صورتحسابهای الکترونیکی، به بانکها و مؤسسات اعتباری اجازه میداد. با رعایت ضوابط مقرر، نسبت به اصلاح و بهروزرسانی روش ارسال صورتحسابهای الکترونیکی خود اقدام کنند.
در متن پیشنویس آمده بود:
1. برای خدمات بانکی ارائهشده به هر یک از اشخاص حقیقی مبتنی بر کلیه حسابهای غیرتجاری، یک صورتحساب الکترونیکی به ازای آن مشتری و به تفکیک هر خدمت بهصورت ماهانه صادر شود.
2. برای خدمات بانکی ارائهشده به اشخاص حقیقی در کلیه حسابهای تجاری، یک صورتحساب الکترونیکی به ازای شماره اقتصادی و به تفکیک هر خدمت، بهصورت ماهانه صادر میشود.
3. برای کلیه خدمات بانکی ارائهشده به اشخاص حقوقی یک صورت حساب الکترونیکی، به ازای آن مشتری و به تفکیک هر خدمت، بهصورت ماهانه صادر شود.
ارسال ماهانه صورتحسابهای غیرتجاری بدون نیاز به استعلام؟
نکته پراهمیت در خصوص این پیش نویس، مربوط به بند اول آن است. پیش از این تراکنشهای بانکی مربوط به حسابهای تجاری و همچنین موارد مربوط به اشخاص حقوقی شناسایی شده. در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داشت و در پرونده مالیاتی مودیان قرار میگرفت.
با این وجود ارسال ماهانه صورت حساب مربوط به حسابهای غیرتجاری اشخاص حقیقی آن هم به ازای هر خدمت بانکی که ارائه میشود، قدم جدیدی است. البته پیش از این و در صورت درخواست استعلام از سوی سازمان امور مالیاتی، بانکها موظف بودند. تا اطلاعات مربوط به حسابهای غیرتجاری شخص مورد نظر را ارائه دهند.
در ابتدا این اطلاعات با CD و سپس بر روی وب سرویس به سازمان امور مالیاتی ارائه شد. با این حال موضوعی که در بند 1 پیش نویس مورد توجه قرار گرفته. بسیار فراتر از این مسیر است. براین اساس دیگر نیازی به درخواست استعلام برای اشخاص خاص نیست.
به این ترتیب و به طور خودکار شاهد صدور صورت حساب الکترونیک و ارسال آن به سازمان امور مالیاتی، در ازای هر یک از خدمات بانکی ارائه شده به اشخاص حقیقی خواهیم بود. این موضوع مسیر نظارت مالی را تقویت خواهد کرد.